Een overtuigende tekst schrijven is niet zo moeilijk, als je weet wat het geheim is om mensen over de streep te trekken. Gelukkig wordt er naar vrijwel ieder mogelijk onderwerp onderzoek gedaan, dus ook naar de vraag wat mensen drijft. Het antwoord is even simpel als banaal: hebzucht, angst en status (en nog een aantal dingen, waarop ik in een andere blog terugkom).

Hebzucht

Laten we beginnen met hebzucht. De meeste mensen willen nu eenmaal graag méér en het maakt eigenlijk niet uit waarvan. Meer korting, meer gratis producten, meer geld en bovenal: méér dan andere mensen. Dat is fijn voor mij, want ik weet dat veel meer mensen overstag gaan als ik zinnen gebruik waarin het woord gratis staat, of korting, voordelig of voordeel. Werkt altijd. Zelf een simpele nieuwsbrief trekt meer lezers als je mensen ‘een gratis abonnement’ aanbiedt, dan wanneer je geïnteresseerden slechts verzoekt zich aan te melden voor de nieuwsbrief. Tja, het is maar hoe je het brengt…

Angst

Nog zo’n sterke trigger, want stel je voor dat je iets misloopt. Dat zou rampzalig zijn, toch? Zeker als een ander het wel heeft…Dit mechanisme verklaart overigens gelijk het succes van de Postcodeloterij. De angst dat je buren miljonair zijn, terwijl jij nog steeds in je tien jaar oude Eendje rondrijdt, is voor veel mensen onverdraaglijk. Nooit meer opzeggen dus, die loterij!

We zijn dus bang om dingen níet te hebben, maar als we ze wel hebben, zijn we weer bang om ze kwijt te raken. Treurig hè? Heeft u zich bijvoorbeeld wel eens afgevraagd waarom er bij de aanmelding voor een cursus of op boekingsites voor hotels soms staat: ’Bijna uitverkocht, nog maar drie plaatsen/kamers beschikbaar!’ Omdat u dan niet weet hoe snel u moet boeken…

Status

Iedereen wil ergens bij horen, dat zit nu eenmaal in de aard van de mens. Een e-mail met in de kopregel ‘uitnodiging voor exclusief jubileumfeest’ zal heel wat mensen verleiden om deze te openen. Het plaatselijke restaurant zal zeker reacties krijgen op een mailing met een uitnodiging voor ‘levensgenieters onder elkaar’. Dat kinkt toch als een gezellige groep om bij te horen?

Misschien denkt u nu wel: ‘Bij mij werkt dat allemaal niet, ik trap niet in die verkooptrucs.’ En misschien heeft u wel gelijk en bent u er minder vatbaar voor. Maar helemaal onontvankelijk? Nee, dat bent u ook niet. Tenzij u een beetje anders in elkaar zit dan de meeste mensen. Maar dat zal wel niet, want u wilt niet buiten de boot vallen, toch? Stel dat u daardoor iets heel belangrijks mist, of er niet meer bijhoort…