Geef je lezer voorrang op de zoekmachine

door | schrijf- en seo-tips

Goede teksten zijn gericht op je bezoeker. Op het internet zijn duizenden adviezen te vinden als het gaat om teksten voor je website. Meestal wordt er erg veel nadruk gelegd op SEO-teksten*. Dit zijn teksten die zo geschreven zijn dat ze goed te doorzoeken zijn door zoekmachines zoals Google. En dat is allemaal hartstikke leuk en ook belangrijk, maar (de behoefte van) je lezer komt toch echt altijd op de eerste plaats. Dus onthoud: de lezer komt altijd van rechts!

Schrijf daarom altijd begrijpelijk, leesbaar en geoptimaliseerd voor internet. Als je dat doet houd je als het ware vanzelf rekening met die vindbaarheid. En dat komt allemaal goed wanneer je tekst voldoet aan de volgende vier stappen:

  1. Aansluiting: zorg voor teksten die vertellen wat de bezoeker wil weten.
  2. Schrijf kort en bondig: dat geldt voor zinslengte en de totale tekst.
  3. Voorkom taalfouten: laat de tekst nalezen voor je hem publiceert.
  4. Zoekmachine-optimalisatie: nádat aan de voorgaande drie punten is voldaan!

Vervul de informatiebehoefte

Laten we vooral niet voorbij gaan aan het eerste en grootste belang van goede teksten: het vervullen van de informatiebehoefte van de bezoeker van jouw website. Iedere websitebezoeker wil zo goed mogelijk bediend worden. Of hij nu op zoek is naar informatie over een dienst, iets wil kopen, of ter vermaak een leuk filmpje wil bekijken, het gebodene moet aansluiten bij de wens en verwachting.

Schrijf heldere en niet te lange teksten

Zorg er dus voor dat de teksten op je website duidelijk vertellen wat je bezoeker wil weten! Voor het lezen op internet is het daarom van belang om bondig en begrijpelijk te schrijven. De richtlijn is tenminste 300-500 woorden per onderwerp (artikel of pagina). En het dient uiteraard geen betoog dat correct Nederlands ook helpt.

Manage de verwachtingen van de lezer

Sluiten jouw teksten aan bij de verwachtingen van je bezoeker én bij wat jij wilt vertellen? Dan kun je daarna aan de slag om de teksten te optimaliseren. Dit kan door ervoor te zorgen dat de juiste zoekwoorden op een goede, natuurlijke en niet overdreven, manier in de teksten worden verwerkt.

*SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine-optimalisatie.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *