Hoe teksten je bedrijf laten groeien en bloeien

door | schrijf- en seo-tips

Goed geschreven teksten kunnen jouw bedrijf verder helpen. Hoe? Dat leg ik in deze blog uit.

Om je bedrijf te laten groeien, zijn er verschillende mogelijkheden. Je kunt bijvoorbeeld meer investeren in relaties met je klanten, in naamsbekendheid, in kwaliteit van je producten, diensten of geleverde service. Waarvoor je ook kiest, goed geschreven teksten kunnen je daarbij helpen. En, goed om te weten, ook als je alles bij het oude laat, kunnen nieuwe teksten je bedrijf toch een boost geven.

Waarom zijn goede teksten van belang voor mijn bedrijf?

Om een groeiend en bloeiend bedrijf te hebben, moeten jouw klanten je wel kunnen vinden. En als ze je hebben gevonden, moet het duidelijk zijn wat je aanbiedt en hoe jouw product of dienst het probleem van je klant oplost. Of hoe ze met jouw product of dienst een probleem kunnen vermijden.

Kijk eens kritisch naar de teksten die jij inzet, op je website, via een blog of social media: hoe duidelijk zijn jouw teksten? Ziet jouw klant in een oogopslag wat je te bieden hebt en wat hij of zij daaraan heeft? Hoeveel mensen bezoeken je website en welke percentage daarvan koopt iets, meldt zich aan voor een nieuwsbrief of schrijft zich in voor een training of sessie? Vraag je af wat je aan je teksten kunt veranderen om je bezoekers in actie te laten komen.

En hoe zit dat met je blogs? Als je die schrijft, levert het je dan ook wat op? Of werken ze alleen maar tegen je? Want dat kan ook: een blog werkt niet per se voor je! Sterker nog, een verkeerd geschreven blog kan er zelfs voor zorgen dat je website in de ranking van Google daalt. En dat kan niet de bedoeling zijn, toch?

Hetzelfde geldt voor social media: als je er veel tijd in steekt, is het wel prettig als het je ook veel oplevert. Maar gebeurt dat wel?

Waarop moet ik letten bij het schrijven van een tekst?

Voor je website, je blogs en je inspanningen op social media geldt dat je gedegen te werk moet gaan. Je moet weten wat mensen drijft en waarop ze afknappen (dit noemen we neuromarketing), hoe het rankingsysteem van Google (ongeveer) werkt én wie je doelgroep is. Want pas als je een goed beeld hebt van je klanten, kun je aansluiten bij hun behoeftes, voorkennis en niveau. En dat is belangrijk, want een klant zit niet altijd te wachten op wat jij te vertellen hebt. Het gaat erom dat je antwoord geeft op de vragen van je klant. Doe je dat niet? Dan is jouw potentiële klant binnen een paar seconden weer van je website verdwenen. Hij leest niet meer dan een paar zinnen van je blog, en je social mediaberichten hebben weinig waarde, want het voegt voor je klant (te) weinig toe.

Hoe schrijf ik een goede webtekst?

Over twee weken schrijf ik een blog voor je, waarop ik tot in detail in ga op het schrijven van webteksten en alle do’s en dont’s die daarbij horen. Voor nu zet ik alvast een aantal belangrijke punten voor je op een rij:

  • Verdiep je in je klant; weet waar hij behoefte aan heeft.
  • Sluit qua toon, niveau en voorkennis aan bij je klant. Denk hierbij bijvoorbeeld aan zinslengte en het al of niet gebruik van jargon.
  • Bouw je tekst goed op: een pakkend intro, logische overgangen, duidelijke tussenkopjes, korte alinea’s, enz.
  • Zorg dat je relevante en unieke teksten schrijft (of laat schrijven). Ga dus niet knippen en plakken van andere sites en zorg dat je tekst waarde heeft voor je bezoeker.
  • Verdiep je in veelgebruikte zoekwoorden en gebruik die in je teksten. Maar niet zoveel en zo gekunsteld dat het ten koste gaat van de leesbaarheid!
  • Zorg dat je tekst qua spelling en grammatica op orde is!

Hoe schrijf ik een goede blog?

Ook hierover zal ik je binnenkort álle ins en outs vertellen, maar nu eerst de belangrijkste punten op een rij:

  • Geef antwoord op de vraag van je lezer. Zorg dus dat je zijn vragen kent en ga niet lukraak schrijven over jouw product of dienst. Dat kan zelfs tegen je werken! In mijn blog over blogs, over vier weken, leg ik uit hoe dan kan.
  • Inspireer, deel kennis en maak het interessant en/ of grappig. Blogs genoeg, er moet wel een reden zijn om die van jou te lezen.
  • Zorg voor een goede tekstopbouw. De lezer kan niet in jouw hoofd kijken en kan dus niet per se jouw denksprongen volgen. Neem je lezer aan de hand. Denk hierbij ook aan een goed intro, een duidelijke afsluiting, tussenkopjes en logische overgangen.
  • Zorg dat je tekst qua spelling en grammatica op orde is!

Succes met schrijven! Behoefte aan advies, of aan iemand die de tekst voor je schrijft? Neem gerust contact op met onze tekstschrijvers. Zij denken graag met je mee, adviseren en (her)schrijven desgewenst jouw teksten voor je!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *