Verwijder nooit je tijdelijke vacature-, evenement- of actiepagina

door | schrijf- en seo-tips

Je bezoekers én Google vinden het erg vervelend wanneer een pagina ineens ‘verdwenen’ blijkt te zijn. Dus deze tip is geweldig voor je conversie en seo.

Stel je hebt een vacaturepagina met een reactiedeadline. Wat doe je dan wanneer die deadline verlopen is? De meeste bedrijven verwijderen de betreffende pagina waardoor bezoekers vanaf dat moment een ‘404 – pagina niet gevonden’-melding krijgen. Dat is zonde!

Je zorgvuldig via social en andere media gepromote link is direct níks meer waard. Maar omdat de link nog wél op het wereldwijde web rondzwerft, kan hij nog steeds bezoekers opleveren. En die bezoekers zijn in essentie geïnteresseerd in de vacature die je had verspreid. In je bedrijf dus. En wellicht de topkandidaat voor die, of een andere functie. Kortom: een gemiste kans.

seo

Dus: nooit een reeds aangemaakte en gepromote pagina verwijderen. Dat heeft een negatieve impact op je seo. Het is één van je pagina’s die door Google is gevonden. Wanneer de pagina veel gedeeld en bekeken is heeft deze een zekere waarde voor je (algemene) vindbaarheid op Google.

Wat je dan wel moet doen?

Het is beter om de tekst van de pagina aan te passen. In het voorbeeld van de vacaturepagina kun je prima de inleiding of omschrijving van de functie laten staan. Natuurlijk pas je deze wel aan, waarbij het voor de bezoeker direct duidelijk wordt dat hij helaas te laat is. En je verwijst hem vriendelijk naar overige vacatures of vraagt hem zijn e-mailadres achter te laten zodat je bij een volgende vacature kunt informeren. De rest van de oorspronkelijke tekst haal je weg.

Op die manier raakt je bezoeker niet teleurgesteld, want hij wordt op de correcte wijze geholpen. De kans op een (uiteindelijke) conversie van deze bezoeker wordt dus groter. En bovendien blijft de waarde voor seo van je pagina voor Google gehandhaafd.

Dit geldt natuurlijk voor álle tijdelijke pagina’s. Denk aan evenementen, kortlopende acties met producten, aankondigingen, persberichten enzovoort.

Overigens is het altijd verstandig om bij het schrijven van je teksten rekening te houden met seo en zoekwoorden. Daar schreven we al eerder over in de blog Zes tips voor het schrijven van webteksten.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *