Terugblik training effectief bloggen voor ondernemers

door | wvttk 😉

Op dinsdag 11 september schoven weer zes mensen aan bij onze training Effectief bloggen voor ondernemers. Sommigen van hen met veel (blog)ervaring en anderen hadden nog nooit een letter aan hun toetsenbord toevertrouwd. Maar iedereen zat er met hetzelfde doel: (meer) bloggen op een zo effectief mogelijke manier.

Voor de meeste ondernemers is bloggen, of überhaupt schrijven over zijn of haar vakgebied, geen corebusiness. Wanneer je dus tóch meer wilt doen aan je online zichtbaarheid, of je expertstatus wilt vergroten, wil je daar niet (te) veel tijd aan besteden.

 

Somniums effectiviteitstheorie

Vanuit het idee om een zo groot mogelijk effect te bereiken in zo min mogelijk tijd, hebben we Somniums effectiviteitstheorie ontwikkeld. Aan het begin van de training leggen we uit wat de theorie inhoudt en hoe we deze zelf ook toepassen in onze training. En dat werd goed ontvangen. Voor de deelnemers komt het er (in het kort) op neer dat we alleen de essentiële zaken voor een goede blog vertellen. Dus geen poespas, niet uren worstelen met allerlei details, maar doen wat het allerbelangrijkste is en dat vooral goed doen. Zo hebben we de deelnemers geleerd hoe ze in zeven stappen een goede blog kunnen schrijven. Wij noemen dat de zeven geboden voor een goede blog.

 

De klok loopt (SET)

marianne-andrew-training-effectief-bloggen-ondernemers-somnium-communicatieDie zeven geboden koppelen we aan een set, een vaste tijdseenheid waarin we de uitleg geven. En om te zorgen dat we niet uitlopen, afdwalen of van het padje raken, loopt er een timer mee die afgaat zodra de tijd verstreken is. Een hele praktische invulling van de effectiviteitstheorie voor onszelf. 🙂

 

Zeven geboden voor een goede blog

Na de uitleg van de werkwijze was het tijd om met de inhoud aan de slag te gaan. Wat zijn dan die zeven geboden, vraag je je misschien af? We stippen ze hier kort aan:

1. Onderwerp

Alles over het bedenken van een onderwerp. Waarmee moet je rekening houden, welke onderwerpen kun je kiezen, inspiratie en voorbeelden.

2. Concretiseren

Na het kiezen van je onderwerp doe je een kort onderzoek naar de online populariteit van je thema. Je krijgt de handvatten om dat zó te doen dat je zonder daar bewust mee bezig te zijn, toch je zoekwoorden zult verwerken in de tekst.

marianne-vertelt-training-effectief-bloggen-ondernemers-somnium-communicatie3. Tekstopbouw

Wat is de goede volgorde voor een blog? Je leert welke onderdelen op welke plek horen en hoe je dat op een handige wijze vormgeeft.

4. Schrijfstijl

Voor online publicaties zeer belangrijk. Met de juiste richtlijnen weet je precies wat wel en wat niet kan.

5. Links

Vindbaarheid via Google is (zeker op lange termijn) van belang voor je bereik. Hoe je links moet invoegen, welke en waarom, is wat je hier leert.

6. Afbeeldingen

Ook al is een blog een tekst, een goede afbeelding is van groot belang. Voor de leesbaarheid, de ondersteuning van je verhaal en ook weer voor Google. Je leert alles over de optimale grootte, naamgeving en handige tools om je afbeelding op de goede manier te bewerken.

7. Eindcheck

Als je de eerste zes geboden hebt uitgevoerd is je blog klaar voor de eindcheck. Zaken als spellingcontrole, zoekwoordencheck en begrijpelijkheid worden hier aan de hand van een handige checklist nog eens doorgenomen.

 

Ruimte voor vragen en discussie

Uiteraard was er tijdens de training voldoende ruimte om vragen te stellen. Dit werd dan ook volop gedaan. Thema’s als ‘Wat is je doelgroep’, ‘Waarom zou ik gaan bloggen’ en ‘Hoe vaak moet ik bloggen’, zijn uitgebreid aan bod gekomen. Daaruit vloeiden dan weer mooie discussies voort, waarin duidelijk werd dat elke ondernemer zijn eigen invalshoek en achtergrond heeft. Kortom: leerzaam voor deelnemers én trainers!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *