Zes tips voor het schrijven van webteksten

door | schrijf- en seo-tips

Al lang voor de opkomst van internet wist dichter Cees Buddingh het al: ‘als je het niet zo zegt, moet je het ook niet zo schrijven.’ Een waarheid als een koe, die toch best lastig in een concrete vorm te gieten is. Want hoe schrijf je dan wél wat je wilt zeggen? En, minstens zo belangrijk, is dat wat jij wilt vertellen ook de informatie waar je klant op zit te wachten? Voor iedereen die worstelt met die vragen, heb ik zes tips om zelf prettige, goed leesbare, SEO-proof webteksten te schrijven.

1. Ken je klant

Wat heeft je klant nodig? Welk issue wil hij oplossen of voorkomen? Weet je dat niet precies? Vraag het gewoon! Dat is belangrijk, want deze kennis vormt de basis van de content op je website.

Dat klinkt waarschijnlijk logisch, maar toch zijn er nog veel websites waar vooral veel ‘gezonden’ wordt. Eenrichtingscommunicatie dus. Maar communicatie is niet alleen zenden, het is vooral ook luisteren en vragen stellen.

Stel dat je een boekhouder bent. Wat wil je klant dan? Hij wil waarschijnlijk dat zijn boekhouding op orde is, zonder daar zelf al te veel tijd en energie in te steken. Hij wil geen gedoe met de belastingdienst én hij wil het maximale uit zijn aangiftes halen. Want hij wil niet teveel betalen en ook geen voordeeltjes laten liggen. Wat wil hij dan van jou? Een boekhouder die de boel regelt, die zorgt dat de aangiftes op tijd gedaan worden, dat alle cijfers en investeringen te verantwoorden zijn én die tijdig aan de bel trekt als het verstandig is om investeringen te doen, of gebruik te maken van een voordelige regeling.

Als dat is wat jij te bieden hebt, dan steek je daar dus op in. Schrijf geen oeverloze verhalen, want die leest je klant niet. Die is alleen maar bezig met die boekhouding waar hij vanaf wil.

2. Begin met de belangrijkste informatie

Werk die daarna per alinea uit met uitleg, voorbeelden, feiten en cijfers, waarbij je er rekening mee houdt dat je schrijft in de volgorde van belangrijkheid.

Vergeet hierbij niet dat mensen online in eerste instantie vooral scannend lezen. Dat doen ze in een soort F-patroon[1]:

Zoals je op de afbeeldingen ziet, kijken online-lezers vooral naar de linkerkant, de kop en de eerste alinea(‘s). Naar de rode en in iets mindere mate de gele delen dus. Hoe blauwer, hoe meer afgehaakt de lezer al was.

Daarom is het dus belangrijk dat je gelijk begint met de belangrijkste informatie. Dus: geen mysterieuze titels, geen lange anekdotische inleiding en geen informatie die niet heel snel een antwoord geeft op de zoekvraag van je klant.

Het is niet fout om dat wel te doen, maar gewoon niet geschikt voor een website die bedoeld is om (potentiële) klanten te informeren over jouw product of dienst. Je wilt namelijk dat ze op je website blijven en niet dat ze gefrustreerd wegklikken omdat ze niet binnen vijf seconden hebben gevonden wat ze zoeken.

Lezen mensen dan nooit meer lange stukken op internet? Jawel, maar dan gaat het om hele andere teksten. Artikelen bijvoorbeeld met achtergrondinformatie, of interessante blogs waar mensen echt wel even de tijd voor willen nemen. Denk bijvoorbeeld aan een medium als de Correspondent, dat bijna alleen maar longread-artikelen publiceert.

3. Zorg voor een heldere tekstopbouw

Als je klanten na een eerste scan over je webpagina hebben besloten dat ze gaan lezen, dan moeten ze niet alsnog afhaken op slechte content.

In de eerste scan hebben je klanten de titel al gelezen, afbeeldingen bekeken en waarschijnlijk al (vluchtig) de eerste alinea gelezen. Als het goed is, zijn ze nu getriggerd om verder te lezen. Een heldere tekstopbouw is daarom belangrijk, want je wilt niet dat je de lezers, die je nu verleid hebt om te blijven, alsnog afhaken op een slechte tekst.

Gebruik daarom tussenkopjes, die geven houvast. De lezer ziet zo snel wat er in de komende alinea’s behandeld wordt. Je hoeft niet boven elke alinea een tussenkopje te zetten; dat is een beetje teveel van het goede. Tenzij je in iedere alinea echt een ander onderwerp behandelt, dan kan het.

Verwijswoorden zijn ook van belang, want die geven je tekst structuur. De lezer kan niet in jouw hoofd kijken en niet al jouw gedachtesprongen volgen. Woorden die aangeven dat er een tegenstelling aankomt (maar, toch), die redenen en oorzaken inleiden (omdat, daardoor, hierdoor) en die voorbeelden aangeven (zoals, bijvoorbeeld) geven structuur.

Ook voorkom je door verwijswoorden dat je tekst saai wordt of onprettig leest. Je kunt het steeds hebben over ‘de klant’, maar als je dat hier en daar vervangt door ‘hij’ of ‘zij’, ‘de bezoeker’ of ‘de lezer’, dan leest dat prettiger.

Een ander aandachtspunt is zinslengte. De gemiddelde lezer kan zinnen van ongeveer vijftien woorden in één keer bevatten. Dat wil niet zeggen dat je geen zinnen mag maken van langer dan vijftien woorden, maar doe dat niet te vaak. Wissel het af. Alleen maar korte zinnen leest ook niet fijn en doet bovendien wat simpel aan. Uiteraard hangt dit ook af van je publiek. Bied jij een product of dienst aan die vooral veel hoogopgeleide mensen trekt? Dan kun je gerust wat langere zinnen gebruiken. Universitair opgeleiden kunnen bijvoorbeeld zinnen van zo’n 28 woorden in één lezing begrijpen.

Denk er ook aan dat je de alinea’s niet langer dan ongeveer zes regels maakt. De meeste mensen worden afgeschrikt door te grote stukken tekst, zonder witregels of tussenkopjes. Bovendien bekijken steeds meer mensen je website op hun mobiel en op dat kleine schermpje lijkt een kleine tekst toch al snel een flinke lap.

En, last but not least, denk na over het al of niet gebruik van jargon. Schrijf je voor vakgenoten, dan is jargon geen enkel probleem. Sterker nog, dan zou ik dat aanraden. Het is tenslotte een beetje gek om voor andere experts bekende vaktermen uit te leggen alsof het leken zijn. Maar de meeste websites zijn niet geschreven voor experts en in dat geval kun je jargon beter vermijden.

4. Gebruik zoekwoorden functioneel

Google houdt van unieke, relevante content die waarde toevoegt. Google houdt niet van teksten die zijn volgepropt met zoekwoorden. Dat leest niet prettig en levert geen goede teksten op.

Als jij schrijft over jouw product of dienst, gebruik je als het goed is automatisch al de juiste zoekwoorden. Stel dat je houten vloeren verkoopt. Dan is het onmogelijk om daarover te schrijven, zonder woorden als ‘vloeren’ ‘houten vloeren’ en ‘parket’ te gebruiken.

Natuurlijk kan het handig zijn om uit te (laten) zoeken wat de exacte woorden zijn waarop men zoekt, om synoniemen te gebruiken en om na het schrijven nog even te checken of je deze woorden in je titel en in je eerste alinea gebruikt hebt. Er is tenslotte niets mis met optimaliseren. Maar als je in één alinea zes zinnen laat beginnen met ‘houten vloeren’, dan leest dat tamelijk beroerd. Je lezer vlucht van je site en als het tegenzit daal je ook nog in de Google-ranking.

5. Maak gebruik van interne of externe links

Door links te gebruiken kan de lezer makkelijk en snel naar andere, aanvullende informatie, binnen of buiten je site. Dat is een mooie service voor je klanten, maar ook Google waardeert dit. Kijk maar eens in de Startersgids voor zoekmachineoptimalisatie bij Uw content optimaliseren (stukje naar beneden scrollen). Het gebruik van links helpt Google namelijk om te begrijpen waar de pagina over gaat. Daardoor kan je site beter geïndexeerd worden.

6. Kies je eigen stijl

Misschien verkoop jij hetzelfde product of dezelfde dienst als zoveel anderen. Dat is zelfs erg waarschijnlijk en dat hoeft helemaal niet erg te zijn. Jij bent jij en jij trekt de klanten aan die bij jou passen. Althans, dat is de bedoeling. Schrijf daarom in je eigen toon, op je eigen manier, waarbij je natuurlijk wel rekening houdt met bovenstaande tips.

Ik heb bijvoorbeeld een tekstbureau en daarmee ben ik echt niet uniek. Tekstbureaus zat. Maar niet alle klanten die een tekstschrijver zoeken passen bij mij en mijn tekstschrijvers. Daarom laat ik op mijn website zien hoe wij schrijven, zodat we de klanten aantrekken die houden van onze stijl. Als jij dat ook doet, dan zijn jij en je klant voortaan een prima match!

Succes met schrijven! En veel plezier natuurlijk. Want schrijven is heel leuk, als je er maar de tijd voor neemt. Heb jij er geen plezier in, of ben je niet tevreden over de inhoud: we helpen je met alle plezier!

[1] Foto van https://www.comco.be/online-leesgedrag-turn-scanners-om-tot-lezers/

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *